استان خود را انتخاب کنید

همه استان‌ها

همه استان‌ها

{{ province }}

{{ temporaryMessage }}

روی لب تاپ و گوشی موبایل فیلم دیدن که سینما نیست

روی لب تاپ و گوشی موبایل فیلم دیدن که سینما نیست

12 خرداد 1399
0

 پرویز جاهد ، منتقد با سابقه ای که بیشتر با پژوهش هایش درباره سینمای موج نوی ایران و اروپا شناخته می‌شود درباره تفاوت های نمایش آنلاین و اکران فیلم در سالن سینما در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایران تیک درباره تفاوت های نمایش آنلاین و اکران فیلم در سالن های سینما توضیحات جالب توجه ای ارائه کرده است که خواندنش خالی از لطف نیست:

 

ایران تیک: آقای جاهد خیلی دوست داریم نظر شما را در رابطه با اکران آنلاین فیلم‌ها بدونیم. در این روزهای ویژه ای که ویروس کرونا بسیاری از صنایع را تعطیل کرده ، راهکار مناسب را اکران آنلاین کلیه فیلم‌ها می دونین یا باید به بازگشایی سینماها فکر کرد ؟

 

جاهد : اکران آنلاین فیلم‌ها مدتها است که در دنیا شروع شده، حتی قبل از ماجرای کرونا .در بسیاری از کشورها مثل انگلیس، تعدادی از سینما‌ها حتی سینماهای زنجیره‌ای، همزمان با اکران فیلم‌ها در سینما‌ها، اقدام به  نمایش همان فیلم‌ها درفضای اینترنت می‌کردند.این در حالی بود که نمایش آنلاین فیلم‌ها  از سوی سینما ها آنقدر دارای امنیت بالایی است که امکان دانلود آن برای تماشاگران و پخش غیر قانونی آن وجود ندارد.اما در این شرایط همه گیری کرونا و با تعطیلی اجتناب ناپذیر سینما‌ها، چاره ای جز اکران آنلاین و یا سینما درایو برای فیلمسازان باقی نمانده است.

 

ایران تیک:آیا در جامعه امروز ایران، اکران آنلاین چه از نظر تجربه مخاطب و چه از نظر دغدغه مالی تهیه کننده ها میتواند مفید باشد؟

 

جاهد : شما اصلا نمی‌توانید فیلم روی صفحه تلویزیون را با نمایش فیلم بر پرده سینما مقایسه کنید. سینما خودش یک فرهنگ است. یک سنت و لذتی است که فقط با تماشای فیلم روی پرده عریض و سالن تاریک و صدای دالبی و در میان جمع است که معنا پیدا میکند. این قضیه خیلی با فیلم دیدن در خانه و روی لب تاپ و گوشی موبایل متفاوت است.اکران آنلاین به عنوان یک جایگزین نمی‌تواند مطرح شود ولی این سیستم میتواند به عنوان یک قضیه تکمیل کننده به کمک سینما بیاید.

 

ایران تیک:پس با این حساب آیا شما موافق این هستید که سینما‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شده و مردم برای فیلم دیدن در سینما تشویق شوند ؟

 

جاهد: واقعیت این است که این وضعیت کرونا قرار نیست تا ابد ادامه داشته باشد اما در این موقعیت ، بهترین روش برای زنده نگه داشتن سینما ، اکران آنلاین است.در حال حاضر باز کردن سینماها اصلا کار صحیحی به نظر نمی‌رسد. اگر قرار باشد که با خانواده و دوستان به سینما برویم و با فاصله و جدا از هم روی صندلی بنشینیم که لذت فیلم دیدن از بین می‌رود.اما اگر برای این فاصله گذاری اجتماعی تمهیداتی در نظر گرفته بشود که با کمترین لطمه و بالاترین ایمنی ، خانواده‌ها بتوانند در سینما فیلم ببینند مشکلی نیست اما من بعید میدانم که چنین اتفاقی بیفتد و پروتکل‌ها به تمامی رعایت بشود. اگر سینمادارها این اعتماد را به مردم بدهند( که البته بعید است مردم به آنها اعتماد کنند ) میتواند این اتفاق بیفتد.

من شنیدم که دوستان می‌خواهند جشنواره جهانی فجر را برگزار کنند .واقعیت این است که جشنواره یعنی نشست خبری، یعنی گردهم آیی و دورهمی  میان تماشاگر ،خبرنگار، عکاس و فیلمساز ایرانی و خارجی. خب کنترل فاصله اجتماعی در این زمینه بسیار دشوار است  و برگزاری جشنواره را بی معنی می‌کند. اصلا آیا پروازهای بین المللی بین کشورها برقرار شده که بتواند این اجازه را به مسئولان برگزاری، برای دعوت از مهمانان خارجی به آنها بدهد‌؟

 

 

ایران تیک: این روزها یک جو و فضای رسانه ای بوجود امده است که با توجه به شیوع ویروس کرونا بهتر است که کم کم اکران در سینما‌ها را به فراموشی سپرده و همپای با تکنولوژی به اکران آنلاین فیلم‌ها فکر کنیم

 

جاهد : به نظرم ایده درستی نیست. سینما اساساً به سالن وابسته است. سینما یعنی سالن.روی لب‌تاب و گوشی فیلم دیدن که سینما نیست.مگر میشود فیلمهای" آنتونیونی" یا "بلاتار" را روی لب‌تاب و یا گوشی ببینی؟ اصلا تمام حس فیلم از بین میرود.جزییات تصویر و قابهای اعجاب آوری که آنتونیونی میبندد در گوشی موبایل دیده نمیشود. برای من جالب است که چطور میتوان جویندگان جان فورد را روی موبایل دید؟ اتفاقا همین دیدگاه است که باعث شده سینمای کلاسیک اینقدر نادیده گرفته شود.این نسل چون به دیدن فیلم بر روی لب تاب و موبایل عادت کرده است درک چندانی از تصویر و پرده سینما ندارد.برای اینکه هیچکاک و جان فورد را روی پرده ندیده است.من مخالف پخش آنلاین فیلم‌ها نیستم اما این قضیه باید در کنار اکران سینمایی فیلم‌ها در نظر گرفته شود.ضمن اینکه سرقت فیلم‌ها از روی بستر آنلاین معضلی است که هیچ کدام از کشورها نتوانسته اند برای آن چاره قطعی پیدا کنند و فیلم‌ها به سرعت سر از بازار قاچاق در می آورند و برای تهیه کننده‌ها ضرر مالی بسیاری بوجود می‌آورد. واقعیت این است که حیات اصلی سینما، به سالن‌های آن است.

نویسنده: کمال پورکاوه
  • سارا صالحی
    دیروز
    سلام دوستان....فیلم خیلی خوبیه و از شوخی های خلاقانه زیاد استفاده شده...فقط یه خورده داستان ضعیفی داشت ولی در کل خوبه
    ۲
    ۲۵
    • سارا صالحی
      دیروز
      سلام دوستان....فیلم خیلی خوبیه و از شوخی های خلاقانه زیاد استفاده شده...فقط یه خورده داستان ضعیفی داشت ولی در کل خوبه
      ۲
      ۲۵
    • سارا صالحی
      دیروز
      سلام دوستان....فیلم خیلی خوبیه و از شوخی های خلاقانه زیاد استفاده شده...فقط یه خورده داستان ضعیفی داشت ولی در کل خوبه
      ۲
      ۲۵
    • سارا صالحی
      دیروز
      سلام دوستان....فیلم خیلی خوبیه و از شوخی های خلاقانه زیاد استفاده شده...فقط یه خورده داستان ضعیفی داشت ولی در کل خوبه
      ۲
      ۲۵
  • سارا صالحی
    دیروز
    سلام دوستان....فیلم خیلی خوبیه و از شوخی های خلاقانه زیاد استفاده شده...فقط یه خورده داستان ضعیفی داشت ولی در کل خوبه
    ۲
    ۲۵
  • سارا صالحی
    دیروز